היי, זה אלרון מהפונטון
יצרתי כל מני פונטים במהלך 7 השנים האחרונות.
כל אחד מהם לימד אותי משהו על החיים וגם הביא אותי לתובנה עסקית.
כתבתי את זה בעיקר לבעלי עסק או לאנשים שמפלרטטים עם הרעיון להפוך לעצמאיים,
אבל אני מאמין שכל אחד שיקרא, יוכל לקחת את התובנות הללו למקום שלו,
גם אם אין לכם שום קשר לפונטים.
שנתחיל מההתחלה?
1. פונט ג׳ימבורי (25.5.2017) – ביקוש ועזרה
זה הפונט הראשון שלי ששחררתי בחינם, והורידו אותו עשרות פעמים מבלי שפרסמתי אותו בכלל. זה לימד אותי שיש ביקוש לפונטים. ואיפה שיש ביקוש, יכול להיות גם פוטנציאל עסקי. בהתחלה היה אפשר להוריד אותו בלחיצת כפתור בצורה אנונימית, אבל לאחר כמה חודשים עשיתי את ההחלטה העסקית הראשונה שלי: להוסיף טופס להורדת הפונט ולתת אותו בחינם כשמצטרפים לרשימת הניוזלטר שלי. (יש שקוראים לזה ׳מוצר מתנה׳). למדתי שכדי להצליח לעזור לאחרים, צריך לענות על רצון/צורך אמיתי שיש להם. ואם הפתרון מספיק טוב בשבילם, הם ישמחו לתת לך משהו בחזרה (אפילו אם זה ׳רק׳ כתובת מייל).
2. פונט עדן (4.4.2018) – המכירה הראשונה
אחרי שעשיתי פונט אחד בהצלחה, רציתי לאתגר את עצמי, אז לפונט הבא שלי, פונט ׳עדן׳, עשיתי שלושה משקלים. שחררתי את עדן כשהיו לי 288 אנשים ברשימת התפוצה, ושלחתי להם מייל חגיגי על הפונט החדש. מתוכם, 69 לחצו על הקישור של המייל. הוא הביא לי מכירה אחת – המכירה הראשונה שלי של מוצר דיגיטלי! מאוד התרגשתי. ידעתי שאני בכיוון הנכון, ורק צריך להמשיך. לא הכירו אותי אז, הייתי חדש בתחום ולכן לאנשים עדיין לא היה הרבה אמון במוצרים שלי (וגם לא היו לי סיפורי הצלחה של לקוחות קודמים לספר עליהם) – אלה דברים שנבנים עם הזמן כשפותחים עסק. התקווה הייתה שעם הזמן הרשימה תגדל והמספרים עוד יבואו לטובתי בהמשך. למדתי שהדבר הכי חשוב בעסק זה להפוך 0 ל־1. ברגע שמצליחים פעם אחת, זה מסמן לנו דרך פעולה מוצלחת ונותן פרץ של מוטיבציה להמשיך.
3. הסקר הגדול של קורס הפונטים (17.5.2018) – לבדוק מה מעניין אנשים
למי שלא יודע, למדתי לעסוק בפונטים באופן עצמאי, וזה היה קשה עבורי ללמוד על התחום כי המידע לא היה נגיש ולא היו מדריכים מעשיים לזה. אבל איכשהו, למרות הכל, הצלחתי לעשות את זה. הקשיים שנתקלתי בהם הובילו אותי לשאלה ראשונית מאוד בתחילת הדרך שלי (רק לאחר שנה). והשאלה הייתה: האם עוד אנשים נתקלו באותה בעיה כמוני? האם יש צורך בקורס שידריך אנשים איך לעשות את זה? הייתה לי הרגשה שאם זה עניין אותי, זה כנראה מעניין גם אנשים אחרים. כדי לבדוק שזה באמת נכון, החלטתי ליצור את סקר הפונטים הארוך בהיסטוריה, כדי לברר מה הרצונות של אנשים. (מי מכם שענה בטח נזכר עכשיו עד כמה הוא היה בלתי נגמר)… הסקר נשאר פתוח והמשכתי לאסוף מיילים של מתעניינים לאורך השנים, בתקווה שיום אחד אפתח קורס ליצירת פונטים. למדתי שכדי לבדוק אם שווה להשקיע ביצירה של משהו (במיוחד אם הוא דבר גדול), כדאי קודם כל לעשות רשימת מתעניינים ולשאול אנשים שאלות על הרצונות שלהם – לפעמים התשובות יפתיעו אותנו ויעזרו לנו ליצור מה שבאמת ייתן להם פתרון למה שהם רוצים.
4. פונט קרושה (30.08.2018) – האומץ לעשות משהו שונה
׳קרושה׳ הוא הפונט המחובר העברי הראשון. ההחלטה לנסות לחבר את האותיות הציבה בפניי שני אתגרים חדשים שממש הסתקרנתי לפתור: (1) מבחינה אומנותית, לא כל האותיות בעברית יכולות להתחבר אחת לשנייה, מה שדורש פתרונות יצירתיים שיספקו מראה אסתטי וגם ישמרו על קריאות. (2) מבחינה טכנית, זה היה אתגר לדאוג לכך שהאותיות יתחברו תוך כדי הקלדה, לא משנה איזה שילובי אותיות מקלידים.
כדי להמחיש את הייחודיות של הפונט, יצרתי את הדף הכי מושקע שהכנתי עד אותו הזמן, והצגתי בו את כל הפיצ׳רים החדשניים ואיך מפעילים אותם בפונט. בהתאם לכך, החלטתי למצב אותו כפונט אקסקלוסיבי, ותמחרתי אותו במחיר שלא היה דומה לו בארץ לפני כן: ₪850 במקום ₪2,400 ל־10 אנשים בלבד – עבור משקל בודד ומיוחד, ואחרי שיקנו אותו 10 אנשים, המחיר יעלה. זה יצר הד גדול בקבוצות ווצאפ ופייסבוק של מעצבים – הם התפעלו מהפונט החדשני, אבל גם מהמחיר שלו: ״צריך למכור כליה כדי לקנות את זה״, ״פונט מטריף, אבל למה כזה יקר״. היה לי ברור מההתחלה שהתמחור יהיה שנוי במחלוקת, אבל הרגשתי שאני צריך לדבוק בהחלטה שלי למרות אותן הערות. למרות שאף אחד לא קנה אותו, דבקתי באמונה בערך הפונט ולא הורדתי במחיר. הפונט הזה לימד אותי שתמיד יהיו אנשים שיתמכו ויפיצו את היצירה שלך, אפילו אם הם לא יקנו. נכון מאוד – אף אחד לא קנה את קרושה. אבל בזכות הפונט למדתי גם שאין דבר כזה פרסום רע, כי הגיעו מאות מבקרים חדשים לאתר שלי, הורידו את ג׳ימבורי החינמי ונרשמו לניוזלטר.
5. פונט מונופול (2.1.2019) – לא כולם יאהבו כמו שאתה אוהב
ביום ההולדת שלי, שחררתי את הפונט האהוב עליי. זה היה הפונט הראשון שהוספתי לו גם אנגלית. קנו אותו 10 אנשים ועשיתי 4,000 ₪. חלק מהקונים אפילו הפכו לחברים. האמת? חשבתי שעוד אנשים יאהבו אותו כמוני ושיהיו עוד מכירות, אבל אז למדתי משהו חשוב – מה שאתה אוהב ומעריך, לא בהכרח אנשים אחרים יאהבו ויעריכו כמוך, ולהיפך. ואפילו אחרי 5 שנים, זה לא הפונט הכי נמכר שלי, אבל זה עדיין הפונט האהוב עליי ואני משתמש בו כל הזמן באתרים ובעיצובים שלי – וזה היה שווה את כל זמן היצירה.
6. המכירה הראשונה של פונט קרושה (12.1.2019) – להמשיך להאמין
לאחר 4 חודשים שאף אחד לא קנה את קרושה (ורק קיבלתי עוד ועוד תגובות והודעות על כך שהמחיר יקר לאנשים, חלקם ביקשו הנחות באופן פרטני – וסירבתי), אני לא אשכח את הרגע הזה: הייתי לבוש במדים צבאיים במשרד שלי (במילואים) וקיבלתי מייל ממישהי שביקשה לשלם בטלפון והשאירה מספר. זו הייתה שיחה קצרה ועניינית עם פרטים יבשים, לאן להעביר וכמה. במהלך השיחה ניסיתי להחזיק את עצמי ולא להראות יותר מדי התלהבות ולהישאר רגוע וקול (למרות שבליבי רציתי לצרוח ולהתלהב כמו ילדה קטנה). בסוף השיחה, הסכום הועבר והרגשתי אופוריה שקשה לתאר – האישרור החיצוני שמישהו האמין במה שאתה מאמין בו, וזה הוכח ברמה כספית. באותו רגע ידעתי – תהיה גם פעם שנייה. למדתי שלפעמים לוקח זמן לדברים לקרות, אז שווה לחכות – ולהמשיך להאמין בעצמך ובערך שלך, למרות הכל.
זה היה מאוד סימבולי עבורי, אז פרסמתי פוסט באינסטגרם באותו היום עם הכיתוב:
אם אתם תוהים אם הוא נמכר יותר מפעם אחת מאז, התשובה בתובנות הבאות...
7. מה עושים עם כסף שנכנס לעסק? (20.1.2019) – ההשקעה הכי טובה שלי
אני יודע שזה נשמע מיושן, אבל כשפתחתי עסק (בלי הרבה ידע בזה), לא הייתי מתנהל עם קבלות דיגיטליות – היה לי ספר קבלות והייתי כותב את שם הלקוח, המוצר והסכום באופן ידני עם עט, סורק את הפתקית, מתייק במחשב ושולח במייל. תהליך מאוד מעייף. אבל כך או כך, נכנס כסף לעסק וזה היה משמח!
אחד העקרונות החשובים בהכנסה מעסק זו השאלה מה עושים עם כסף שנכנס. למדתי שצריך לעשות 4 פעולות.
הדבר הראשון: לחסוך. לא לקנות שום דבר, למרות שיש כסף.
הדבר השני: לשלם כל חוב. לשלם חובות והוצאות (אישיים ועסקיים), עד שמגיעים למצב של 0 או קרוב לשם.
הדבר השלישי: להשקיע חזרה באמצעי ייצור. את הכסף שנשאר – להשקיע חזרה במה שגרם להכנסה להתקיים מלכתחילה, או בדרכים חדשות שיניבו או יתמכו בהגברת השפע. (תיכף נגיע לדרך שבה יישמתי את זה בעסק שלי).
והדבר הרביעי והאחרון: לגלות מה הייתה הפעולה המוצלחת שגרמה להכנסה לקרות מלכתחילה, ללמוד מזה ולחזק את זה. (למשל, לעשות את זה שוב עם מוצר אחר או להמשיך לשווק את המוצר הקיים).
ואלו ארבעת הדברים שעשיתי, ואני מיישם עד היום.
אני רוצה לדבר איתכם על הדבר השלישי, על ההשקעה שעשיתי בעסק שלי:
אחרי עשרות פעמים שהוצאתי קבלות באופן ידני, החלטתי שהגיע הזמן להתקדם ולפתוח סליקה באמצעות כרטיסי אשראי באתר שלי. אומנם זו הייתה השקעה כספית עם חיסרון גדול שארוויח פחות מכל מכירה (כי יש עמלה על כל עסקה), ולמרות זאת, הרגשתי שזה צריך לקרות: זה גם יחסוך ממני זמן של עבודה סזיפית ומשעממת כדי שאוכל להתמקד ביצירה, גם יאפשר ללקוחות לקנות באופן מיידי – כך הם יקבלו את הקבלה ואת קובץ הפונט באופן מיידי. בקיצור, זה טוב לכולם. (אגב, אם הייתי מדבר עם עצמי כשפתחתי את העסק, הייתי ממליץ ישר להתחיל עם חשבוניות דיגיטליות ולא ספר חשבונות פיזי. ולגבי סליקה באשראי, תלוי בעסק, אבל אפשר לחכות עם זה עד שהעסק מניב ובשל לזה, ולבינתיים לקבל כסף באמצעים אחרים כמו העברה בנקאית וכו׳).
8. פונט סופרנובה (29.2.2019) – מה אנשים אוהבים?
פונט סופרנובה הביא בשורה חדשה לעולם הפונטים בעברית – בתוך הפונט עצמו, לצד האותיות, הכנסתי עשרות קישוטים מותאמים שאפשר לעצב איתם בקלות ובכיף – בעזרת קיצורי מקלדת! מה שלא ראיתי אף אחד עושה בארץ באותו הזמן. איתגרתי את עצמי והכנתי לראשונה 7 משקלים, מה שהיה תהליך מאוד מורכב (באותו הזמן), בהתחשב לכמות האותיות החלופיות והקישוטים שהיו לו. אנשים ממש התלהבו מכל החדשנות הזו, עד לרמה כזו שהוא הכניס לי 16,560 ₪ בשבוע ההשקה, מה שאפשר לי לשדרג למחשב חזק יותר כדי שאוכל ליצור פונטים ביותר יעילות (או במילים אחרות, השקעתי באמצעי ייצור). פונט סופרנובה לימד אותי שלעשות דברים חדשניים ומיוחדים, זה תמיד מושך תשומת לב, ותשומת לב היא הבסיס לכסף. אנשים אוהבים שיש להם דברים מיוחדים! ובנוסף, המספרים שהרווחתי שיקפו לי באופן מיידי שלפתוח מערכת סליקה היה הדבר הנכון: זה לימד אותי כמה זה חשוב לעשות את התשלום קל ונגיש עבור לקוחות פוטנציאליים.
9. קורס ליצירת פונטים 9.6.2024 – דילגתי על 5 שנים?!
יש לי עוד סיפורים ותובנות שקרו ב־5 השנים האחרונות, על פונט חיבוק, פונט פיל כחול, פונט לואיז, ארטישוק, אקפלה, מלוטש, אוריק, פונט אחד באפריל (כן כן!) ועוד… אחד מהסיפורים הללו היה אפילו מסוכן מאוד! זוכרים את סקר הפונטים שעשיתי ב־2018? (תובנה מספר 3). אז נכון להיום ב־2024, מילאו אותו מעל 400 אנשים, שבזכותם אני יודע בדיוק מה אנשים רוצים ללמוד, ובימים האחרונים שלחתי להם בשורה משמחת: שהקורס ליצירת פונטים נפתח! ומאז הצטרפו אליו כבר עשרות אנשים ונגמרו המקומות בליווי האישי. זה ממש מרגש אותי שזה באמת קורה. אז אם למדתי דבר אחד במשך השנים האחרונות, זה שדברים טובים וגדולים, לוקחים זמן. לא תמיד רואים את התמונה הגדולה בזמן שצועדים בדרך, והיא מתגלה רק אחרי שנים, כשמגיעים לנוף חדש. לא היה לי מושג מתי הרגע הזה יקרה, אבל כן המשכתי לשאוף לשם, לאורך כל השנים הללו. בדיעבד למדתי שאין מה לדאוג – חשוב לסמוך על התהליך.
10. המיקוד שלי (היום) – ההשפעה הכי גדולה
לאורך השנים האחרונות, יצא לי ללמד אנשים איך ליצור פונט בליווי אישי בשיעורים פרטיים. חלקם בנו מזה עסק שמשמש להם כמקור הפרנסה העיקרי. זה ממש משמח וממלא אותי, לדעת שהחיים של אותם יוצרים השתנו מקצה לקצה, בזכות ידע שיכלתי להעביר להם, ואותו הם יישמו אותו בדרכם הייחודית. ברגע שאתה מוצא שמשהו עובד ומלמד מישהו אחר, אותו אדם עכשיו קיבל כלי והוא יכול לעשות וליצור דברים חדשים משלו, דברים שלא יכלת אפילו לדמיין! ואכן – אותם תלמידים שליוויתי יוצרים פונטים מדהימים שלא יכלתי בכלל להעלות על דעתי, סגנונות שהם מתחברים אליהם ויש להם תשוקה ליצור בטאץ׳ הייחודי שלהם. למדתי משהו חשוב: שיתוף הידע בנדיבות מייצר אדוות במים שמגיעים למרחקים שלא רואים מכאן, והם ימשיכו להדהד גם בלעדיך. לא רואים את זה בהתחלה, אבל ככל שעובר הזמן ההשפעה מתבהרת ומקבלים תחושה של שליחות אדירת מימדים. למדתי על עצמי שזה כיף לראות אחרים מצליחים ומשפיעים לטובה – בייחוד בתחום שהם אוהבים.
סיכום 10 התובנות שדיברנו עליהם היום:
- כשמעניקים למישהו דבר שהוא רוצה או זקוק לו, ברוב המקרים הוא ישמח לתת משהו בחזרה. ואם לוקחים את זה לכיוון עסקי, זה מאוד עוצמתי לתת במתנה משהו שבאמת יכול לעזור לאחרים. (פונט ג׳ימבורי בתמורה למייל)
- הכי חשוב להביא את המכירה הראשונה – ברגע שזה קורה, החשק להמשיך מתגבר. (פונט עדן)
- הכוח של סקר: לדעת מה אנשים צריכים ורוצים לפני שניגשים ליצור את זה. אחת הדרכים לראות מה מעניין אנשים זה לעשות סקר (בין אם בטופס, או דרך שיחה בין אישית ושאילת שאלות). רצוי לעשות את זה לפני שמשקיעים ביצירה של מוצר חדש, כדי לוודא ששווה להשקיע ביצירה שלו. (סקר הפונטים)
- רצוי ומותר להעז לעשות דברים אחרת! בדרך כלל, זה יביא תשומת לב – וזה דבר טוב כשלעצמו, בין אם יש מכירות בטווח הקצר או לא. (פונט קרושה)
- יותר חשוב מכל, זה לפתור לעצמך בעיה. אם הצלחת, כנראה זה יהווה פתרון לעוד אנשים. (פונט מונופול)
- לפעמים לדברים לוקח זמן לקרות. זה חשוב להמשיך למרות שאין תוצאות, ולהאמין בעצמנו ובערך שיש לנו לתת. (מכירה ראשונה של פונט קרושה)
- כדי לנהל כסף שנכנס לעסק בצורה טובה, רצוי לפעול לפי הסדר הבא:
א) לחסוך – לא לקנות דברים ישר.
ב) לשלם כל חוב, אישי או עסקי.
ג) את שאר הכסף להשקיע חזרה באמצעי ייצור ובדרכים שיגבירו שפע.
(למשל, בסיפור שלי השקעתי במערכת שמוציאה קבלות אוטומטית או קניתי מחשב חדש וחזק יותר).
ד) לבדוק מה הייתה הפעולה המוצלחת, ולחזק את זה.
(למשל, לעשות את זה שוב עם מוצר אחר או להמשיך לשווק את המוצר הקיים). - א) תשומת לב זה הבסיס לכסף – אז כדאי לעשות דברים מיוחדים שימשכו תשומת לב.
ב) לדאוג שיהיה קל לשלם לך – אם רוצים הרבה מכירות, זה מהותי לעשות הכל כדי שיהיה פשוט וקל יותר ללקוח לשלם לך. (פונט סופרנובה) - לבנות משהו בסדר גודל ענק, תמיד לוקח זמן ודורש סבלנות ואמונה. לא תמיד רואים את האופק, אז לא לוותר – להמשיך לצעוד! (קורס ליצירת פונטים)
- ההשפעה הכי גדולה היא להעביר את הידע הלאה: ידע שייך לכולם. כשאתה מעביר את הידע שלך הלאה, אחרים יוכלו לעשות דברים נפלאים. (תלמידים יוצרים)
הדרך שלי להשפיע היום
בשנים האחרונות, עוד ועוד אנשים ביקשו ממני להדריך אותם בנושא של פונטים, אבל ראיתי שהצורך עולה על היכולת שלי לעזור לכולם. בדיוק כמוכם, יש לי רק 24 שעות ביממה והבנתי שכדי שאוכל לעזור לעוד אנשים, אני צריך לחשוב על דרך אחרת. כשיש משהו שמצליח לך, זה יהיה אינטרסנטי לשמור אותו רק לעצמך. אני לא מאמין בזה. אני מאמין שידע צריך להגיע לאנשים, כי בעזרתו הם יוכלו לעשות דברים נהדרים. זאת הסיבה שאני כותב לכם היום – קודם כל, רציתי לחלוק איתכם את התובנות שלי ואני מקווה שהן יהדהדו אצל מי שצריך. ובנוסף לכך: היום אני שמח שסופסוף אני יכול להציע דרך נוספת לעזור ליותר אנשים לעצב פונטים, באמצעות קורס הפונטים החדש שפתחתי.
כתבתי לכם כדי לקרב לבבות,
וכדי להמחיש את הנקודה שכולם מתחילים איפשהו!
ליצור עסק, זו הרפתקאה.
מאחל לכל אחד מהקוראים שפע והצלחה בכל דרך ועיסוק שתבחרו.
אלרון מהפונטון
נ.ב. היי, תודה שקראת אותי!
אם התחברת למה שכתבתי,
אפשר לשאול איפה זה פוגש אותך?
אני אשמח לשמוע ממך :)